Ontdek het verschil tussen specifieke- en universele REVOSEAL pakkingen voor flensen en vlakke afdichtingen


Ontdek het verschil tussen specifieke- en universele REVOSEAL pakkingen voor flensen en vlakke afdichtingen

Flensen en een vlakke afdichtingen zijn verbindingen van 2 platte metalen oppervlakken op elkaar, die door middel van bouten verbonden worden. Om de verbinding lekdicht te krijgen, wordt er een pakking tussen de metalen oppervlakken geplaatst. Flensen worden toegepast als verbindingsstuk tussen pijpleiding en apparaat. Afdichtingsvlakken komen voor in deksels en dergelijke om vaten, reactoren en overige apparatuur dicht te houden en te verbinden met pijpleidingen. Het voordeel van flensverbindingen zit hem in het feit dat wanneer de bouten losgemaakt zijn, het deel tussen de flensen in één keer uit de leiding geschoven kan worden. Bij een schroefdraad en lasverbinding is montage en demontage veel lastiger.

Gespecialiseerd in pakkingen voor flensen en vlakke afdichtingen

Samenwerkingspartner VCC is leverancier van onder andere specifieke pakkingen en heeft deze speciale REVOSEAL pakkingen voor flensen en vlakke afdichtingen in Nederland geïntroduceerd. Vandaar dat Ron van de Weerd gevraagd hebben om de input voor dit blog te geven.  

Aangezien metaal op metaal doorgaans geen goede afdichting geeft, is daar een extra afdichting voor nodig. De keus voor de soort pakking is afhankelijk van:

  • Het medium er door de leidingen stroomt
  • De temperatuur van het medium
  • De druk 

Van conventionele standaard asbest pakking naar ruim assortiment

Voorheen had je in de industrie eigenlijk maar één soort pakkingen en die werkte perfect onder vrijwel alle omstandigheden. Dat was de asbest pakking. Sinds deze pakkingen uit de handel zijn genomen, is er geen materiaal meer gevonden dat zo breed toepasbaar is als asbest. Daarom zijn er talloze specifieke afdichtingen ontwikkeld die alleen geschikt zijn voor een bepaald gebruik. Hierdoor is de afdichttechniek een specialisatie geworden. 

Een pakking komt aan de ene kant in contact met het medium dat door de leiding stroomt en aan de andere kant met de buitenlucht. Ze hebben beiden hun invloed op de afdichtingen en zijn bepalend voor de afdichting en levensduur van de pakking. 

Specifieke opleiding voor flensmonteurs

Tegenwoordig is er een opleiding voor flensmonteur. Deze is in het leven geroepen omdat flensen niet altijd gemonteerd werden zoals het moest en daardoor niet voor een goede afdichting zorgde. Dat kwam door het gebrek aan ervaring van de monteur, verkeerde montage of door het gebruik van de verkeerde pakking. Met asbest was de montage eenvoudiger. De asbest was zo flexibel dat het wel goed kwam met de afdichting. Met de huidige afdichtingen komt de keus van de pakking en de montage erg nauw. Dat is vakwerk geworden. Als het fout gaat, dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan:

  • De pakking kan door de hoge druk tussen de lenzen uitgeblazen worden. Ik heb dat ooit bij een stoomketel gezien. De stoom werd onder hoge druk de ketel uitgeblazen. Ik zie nog steeds voor mij hoe de wand, 3 meter verderop, door de stoom beschadigd raakte. Gelukkig stond er niemand in de buurt!
  • Stikstofgas is een zwaar gas. Wanneer er een lek is, dan ontstaat er een ophoping van stikstof vanaf de grond. Tegen de tijd dat werknemers zich wat duf gaan voelen, het benauwd krijgen en wat hoofdpijn hebben, dan is het al te laat. Als ze neervallen, dan komen ze in die dikke laag stikstof terecht en kunnen ze geen zuurstof meer inademen.
  • Als brandbare gassen gaan lekken, ontstaat er een mix van gas en zuurstof in de ruimte. Wanneer daar een ontsteking bijkomt, dan ontstaat er een explosie. 
  • Waterstof is het dunste gas wat er is en het is reukloos. Het heeft geen zin om dit gas te parfumeren, omdat de dunne waterstof al bij een klein lek kan ontsnappen. Het parfum blijft echter achter in de leidingen, omdat dat zwaarder en dikker is. Waterstof is enorm explosief en kan in een afgesloten ruimte verstikking veroorzaken. 

Universele REVOSEAL pakkingen verlagen de kans op lekkage

Doordat er steeds meer verschillende specifieke pakkingen kwamen, nam de kans op lekken en ongelukken steeds verder toe. Daarom is de universele pakking ontwikkeld. Deze bestaat uit een afdichtingsmateriaal en een  profielplaat. Als deze pakking tussen twee flensen geklemd wordt, dan wordt in eerste instantie direct het metaal op metaal geklemd. Wanneer de flens verder aangedraaid wordt, dan treedt de zachte afdichting in werking. Deze zorgt ervoor dat de verbinding daadwerkelijk afgedicht wordt.

Door het metalen profiel kunnen het medium in de buis en de buitenlucht niet in contact komen met het afdichtende materiaal. 

De voordelen van universele pakkingen

  • Deze pakkingen zijn voor vrijwel alle toepassingen geschikt 
  • Er is een soort, de vario, die in diverse drukklassen toegepast kunnen worden. Hierdoor hoeven er minder soorten pakkingen op voorraad gehouden worden, waardoor bespaard kan worden op kosten.
  • Met deze ’vario‘ uitvoering is verkeerde montage tussen flensen vrijwel uitgesloten. 
  • Het risico op problemen en gevaarlijke situaties wordt verkleind, doordat altijd de juiste pakking toegepast wordt.
  • De uitvoeringen hebben een  lange levensduur en zijn  kostenbesparend.
  • Deze pakking vereist een lagere afdichtkracht, waardoor inbouw tussen de flensen eenvoudiger is.
  • Montage geschied in 1X, de bouten hoeven niet na enige tijd nagetrokken te worden.
  • Door lagere afdichtkracht kunnen laagwaardigere bouten toegepast worden

Waarom de universele REVOSEAL pakking interessant is voor gastoepassingen

REVOSEAL pakkingen zijn universeel, gasdicht en eenvoudig te plaatsen. Ze zijn flexibel, waardoor ze optimaal afsluiten. Zelfs voor Helium.
Door het toepassen van de universele pakking met een metalen afdichting aan de kant waar het gas langs stroomt, trekt het gas niet in de pakking. Hierdoor wordt gasmenging voorkomen wanneer de leiding gebruikt wordt om meerdere gassoorten te transporteren. Bij veel processen is in eerste instantie niets merkbaar als de substantie in de afdichting is getrokken. Wanneer er geen metalen laag aan de binnenkant van de afdichting zit, kan het gebeuren dat gas in de pakking gaat zitten en dat het gas loskomt na een wisseling van gassen. Met alle mogelijke gevolgen van dien.

Samenwerking

PD en VCC zijn beiden leverancier van deze pakkingen en opereren hiermee gezamenlijk naar buiten. Wij hanteren gelijke prijzen en aangaande de kennis bent u bij beiden op de juiste plaats.
Uiteindelijk gaat we voor een juiste klantbeleving en service.




Linkedin icoon
Vond u dit interessant? Deel hem online!
Boutjes

Plan een gesprek


Graag nemen wij ruim de tijd om met u te sparren over welke oplossingen het beste passen bij uw onderneming.

Plan daarom een vrijblijvend adviesgesprek zodat wij u kunnen overtuigen over onze expertise en dat wij u beste oplossingen kunnen aanbieden.

Advies aanvragen
PD Gas Technology
menu sluit
sluiten

Bel mij terug verzoek

Een moment geduld alstublieft...

Bel mij terug